Reisverslag Budapest - Ljubljana 2019 deel 6

Tags: 

Donderdag 1 augustus 2019
Na twee dagen Budapest ben ik op deze donderdag met de trein vertrokken naar Ljubljana, de hoofdstad van Slovenië. Elke dag vertrekt er om half 9 een trein vanaf het Deli-treinstation naar de Sloveense hoofdstad. Budapest heeft geen centraal station, maar een aantal verschillende station. Treinen uit Oostenrijk komen aan op het Keleti-station. Het Deli-station wordt vooral gebruikt door internationale treinen naar andere Oost-Europese landen.

Het was dus op tijd opstaan, om rond een uur of acht hier te zijn. Treinkaartjes kun je gewoon online bestellen. Je krijgt dan een code waarmee je de kaartjes op een treinstation in Hongarije uit een automaat kunt afhalen.



Terwijl Deli echt een station is met een communistische uitstraling zit het Keleti treinstation in een veel mooier gebouw. In 2019 is dit station in het voorjaar behoorlijk onderhanden genomen en is er vooral een einde gemaakt aan de rommeligheid. Allerlei stalletjes en kraampjes die er in 2018 nog stonden waren nu allemaal verdwenen. Bij het Deli-station was dat nog niet het geval en was het nog ouderwets met de koffers sjouwen omdat er geen roltrappen of liften zijn.



Als je van Budapest naar Ljubljana wilt, zijn er met het openbaar vervoer maar twee mogelijkheden. Dat is de trein of een lange afstandsbus. Beide manieren van reizen kosten ongeveer evenveel tijd en ook de prijzen verschillen niet veel van elkaar. Voor €15 heb je een treinkaartje voor deze reis en zit je nog comfortabel ook. Hier een foto van een tussenstop in Petfürdö rond 10 over half 10. Dit is de derde tussenstop van de trein.



Tussenstop op station Veszprem rond 10 uur. Net zoals de trein waarmee ik vorig jaar van Budapest naar Zagreb ben gereisd is dit officieel een internationale sneltrein. In Hongarije en ook in Slovenië wordt de trein ook gewoon als binnenlandse trein gebruikt. Het gevolg is dat er een groot aantal tussenstops zijn en je ongeveer acht uur doet over een reis van rond de 500 kilometer.



De reizigers die met deze trein het volledige traject afleggen zijn dan ook voor het grootste deel toeristen. Het landschap in Hongarije is niet erg spectaculair. Het is vooral vlak met veel vrijstaande huizen, kleine plaatjes en akkerlanden.



Een foto van het station in Ajka. De vijfde tussenstop van de trein rond half 11.



De volgende foto laat het landschap zien in de omgeving van de plaats Devescer. Ook hier vooral platteland en een beeld wat je ook in Nederland zou kunnen zien (behalve de heuvel dan natuurlijk).



Een foto van de omgeving in de buurt van het station van Janoshaza. Tussenstop nummer 8 rond kwart over 11 in de ochtend.



De volgende stop was nog geen 10 minuten later in het plaatsje Ukk. Hier lijkt de trein dus meer op een stoptrein dan een internationale sneltrein. Het station van dit plaatsje zag er keurig netjes opgeknapt uit. Dit is dan ook gebeurd met gelden van de Europese subsidie wat te zien was op het bord dat hier dan verplicht bij moet staan.



Wat vervallen gebouwtjes op het station van Zalaszentivan. Tussenstop nummer 11 rond kwart voor 12.



Tussenstop nummer 12 in Zalaegerszeg rond 12 uur. Hier maakt de trein een wat langere tussenstop van ongeveer een kwartier.



Tussenstop nummer 13 in Zalalövö om half 1.



Rond kwart voor 1 stopt de trein de laatste keer op een station in Hongarije, namelijk Öriszentpeter om vervolgens door te rijden naar Slovenië. In tegenstelling tot de Kroatische grens vinden er tussen Hongarije en Slovenië geen controles plaats waardoor dit niet voor tijdverlies zorgt.



Het volgende deel van dit reisverslag is te vinden op deze pagina

Reactie toevoegen

Filtered HTML

Plain text

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.