Tags:
Maandag 17 augustus 2020
Hierbij het laatste deel van dit reisverslag met het vervolg van mijn bezoek aan de voormalige grensovergang tussen Oost- en West-Duitsland in Marienborn. In dit deel zijn foto’s van de rest van het terrein van deze grensovergang te zien. De volgende foto laat het gebied zien waarop vroeger een aantal gebouwen stonden waarin mensen die de DDR verlieten gecontroleerd werden. Hier werd niet alleen naar vluchtelingen maar ook naar goederen gezocht die niet uitgevoerd mochten worden. In 1995 zijn de gebouwen op dit gebied afgebroken.

Om vluchtpogingen uit de DDR te voorkomen was er een heel systeem ontwikkeld om dit tegen te gaan. Het laatste object was een lange zware metalen balk. Deze kon bij een vluchtpoging in elke seconden de straat opgerold worden en was in staat om een vrachtwagen met een gewicht van 50 ton in volle vaart tegen te houden.

Vrachtauto’s die vanuit de DDR naar de Bondsrepubliek reden moesten onder de brug op de volgende foto doorrijden. Vanaf deze brug werd dan gecontroleerd of er zich bijvoorbeeld vluchtelingen bevonden in de lading. Een indicatie hiervoor was bijvoorbeeld een beschadiging aan het dak van de wagen.

De hoogste baas van het grenspersoneel had zijn werkplek in deze commandotoren. Van hieruit is het hele terrein te zien. Ook kunnen vanuit deze toren allerlei slagbomen, stoplichten en andere zaken bediend worden om bijvoorbeeld een vluchtpoging te verhinderen. In de praktijk was overigens de geheime dienst van Oost-Duitsland de baas omdat het grenspersoneel niets te zeggen had over de medewerkers van de Stasi.

De onderstaande foto laat het deel van het terrein zien dat door het leger van de Sovjet-Unie gebruikt werd om voertuigen van de overige drie voormalige bezettingsmachten te controleren. Dit deel van het gebied was volledig afgesloten van de rest van de grensovergang. Begin jaren ’90 zijn de gebouwen op dit deel van het gebied afgebroken.

De volgende foto is weer gemaakt op het terrein waar normale reizigers gecontroleerd werden. Sinds 1978 was er de mogelijkheid om met behulp van een radioactieve bron voertuigen door te lichten. Dit om onder andere mensen op de sporen die uit de DDR wilden vluchten. Sinds een overeenkomst tussen de DDR en West-Duitsland waren vanaf 1972 alleen nog maar gerichte controles toegestaan. Deze controle vond plaats voordat mensen bij de grensovergang aankwamen (en dus niet op de huidige plaats). Zo kon dan aan de ambtenaren worden doorgegeven welke wagens doorzocht moesten worden.

Wanneer het nodig was dat vee in quarantaine moest, was hier een aparte overkapping waar deze dieren dan weggezet konden worden.

Het onderstaande gebouw werd gebruikt voor het daadwerkelijk controleren van dieren.

Mensen die in de tijd van de DDR in dit gebied werkten, konden het terrein pas betreden als ze gecontroleerd werden. Deze controles werden uitgevoerd door de geheime dienst van de DDR. .

De voorlaatste foto laat nog een gebouw zien inclusief garages waarin allerlei activiteiten plaatsvonden. In de garages stonden voertuigen die nodig waren voor het werk in dit gebied. In het gebouw zelf waren vergaderruimtes maar ook een eetgelegenheid.

De laatste foto laat het gebouw zien waarin zich de voorzieningen voor elektriciteit en verwarming bevonden van dit gebouw. Indien nodig waren er bij een stroomuitval noodaggregaten beschikbaar. Deze locatie geeft een zeer goed beeld van de manier waarop ten tijde van de deling van Duitsland in twee landen de grenscontroles plaatsvonden. In Berlijn waren er ook wel bepaalde plaatsen waar controles plaatsvonden maar daar is nu nauwelijks meer iets van terug te vinden. Weliswaar is het Checkpoint Charlie in Berlijn te zien. Het zijn echter niet meer de echte gebouwtjes die hier staanm maar replica’s. Dit gebied ademt nog echt de sfeer van de oude DDR uit.

Hierbij het laatste deel van dit reisverslag met het vervolg van mijn bezoek aan de voormalige grensovergang tussen Oost- en West-Duitsland in Marienborn. In dit deel zijn foto’s van de rest van het terrein van deze grensovergang te zien. De volgende foto laat het gebied zien waarop vroeger een aantal gebouwen stonden waarin mensen die de DDR verlieten gecontroleerd werden. Hier werd niet alleen naar vluchtelingen maar ook naar goederen gezocht die niet uitgevoerd mochten worden. In 1995 zijn de gebouwen op dit gebied afgebroken.

Om vluchtpogingen uit de DDR te voorkomen was er een heel systeem ontwikkeld om dit tegen te gaan. Het laatste object was een lange zware metalen balk. Deze kon bij een vluchtpoging in elke seconden de straat opgerold worden en was in staat om een vrachtwagen met een gewicht van 50 ton in volle vaart tegen te houden.

Vrachtauto’s die vanuit de DDR naar de Bondsrepubliek reden moesten onder de brug op de volgende foto doorrijden. Vanaf deze brug werd dan gecontroleerd of er zich bijvoorbeeld vluchtelingen bevonden in de lading. Een indicatie hiervoor was bijvoorbeeld een beschadiging aan het dak van de wagen.

De hoogste baas van het grenspersoneel had zijn werkplek in deze commandotoren. Van hieruit is het hele terrein te zien. Ook kunnen vanuit deze toren allerlei slagbomen, stoplichten en andere zaken bediend worden om bijvoorbeeld een vluchtpoging te verhinderen. In de praktijk was overigens de geheime dienst van Oost-Duitsland de baas omdat het grenspersoneel niets te zeggen had over de medewerkers van de Stasi.

De onderstaande foto laat het deel van het terrein zien dat door het leger van de Sovjet-Unie gebruikt werd om voertuigen van de overige drie voormalige bezettingsmachten te controleren. Dit deel van het gebied was volledig afgesloten van de rest van de grensovergang. Begin jaren ’90 zijn de gebouwen op dit deel van het gebied afgebroken.

De volgende foto is weer gemaakt op het terrein waar normale reizigers gecontroleerd werden. Sinds 1978 was er de mogelijkheid om met behulp van een radioactieve bron voertuigen door te lichten. Dit om onder andere mensen op de sporen die uit de DDR wilden vluchten. Sinds een overeenkomst tussen de DDR en West-Duitsland waren vanaf 1972 alleen nog maar gerichte controles toegestaan. Deze controle vond plaats voordat mensen bij de grensovergang aankwamen (en dus niet op de huidige plaats). Zo kon dan aan de ambtenaren worden doorgegeven welke wagens doorzocht moesten worden.

Wanneer het nodig was dat vee in quarantaine moest, was hier een aparte overkapping waar deze dieren dan weggezet konden worden.

Het onderstaande gebouw werd gebruikt voor het daadwerkelijk controleren van dieren.

Mensen die in de tijd van de DDR in dit gebied werkten, konden het terrein pas betreden als ze gecontroleerd werden. Deze controles werden uitgevoerd door de geheime dienst van de DDR. .

De voorlaatste foto laat nog een gebouw zien inclusief garages waarin allerlei activiteiten plaatsvonden. In de garages stonden voertuigen die nodig waren voor het werk in dit gebied. In het gebouw zelf waren vergaderruimtes maar ook een eetgelegenheid.

De laatste foto laat het gebouw zien waarin zich de voorzieningen voor elektriciteit en verwarming bevonden van dit gebouw. Indien nodig waren er bij een stroomuitval noodaggregaten beschikbaar. Deze locatie geeft een zeer goed beeld van de manier waarop ten tijde van de deling van Duitsland in twee landen de grenscontroles plaatsvonden. In Berlijn waren er ook wel bepaalde plaatsen waar controles plaatsvonden maar daar is nu nauwelijks meer iets van terug te vinden. Weliswaar is het Checkpoint Charlie in Berlijn te zien. Het zijn echter niet meer de echte gebouwtjes die hier staanm maar replica’s. Dit gebied ademt nog echt de sfeer van de oude DDR uit.

Reactie toevoegen