Reisverslag Oost-Duitsland 2013 Deel 8

Tags: 

Maandag 6 mei (treinreis naar Praag)
Op de laatste dag van de vakantie stond een bezoek aan Praag op het programma. Praag ligt op een afstand van 280 km van Berlijn en is met een rechtstreekse trein te bereiken via Dresden (D60457/EN457). De eerste rechtstreekse trein vertrekt rond 5 uur in de ochtend vanuit Berlin Ostbahnhof. Toen in rond half 5 ’s morgens aan kwam op het Ostbahnhof bleek dat de trein een vertraging had van ongeveer 20 minuten.



Bij nachttreinen is het gebruikelijk om op bepaalde stations verschillende treinen aan elkaar te koppelen en weer te ontkoppelen. Zo wordt de nachttrein uit Amsterdam hier gesplitst in een deel dat verder gaat naar Praag en een ander deel dat verder rijdt in de richting van Warschau. Rond half 5 stond er bijvoorbeeld al een slaapwagon van de Russische spoorwegen te wachten op de komst van de nachttrein vanuit Amsterdam.



Bij de meeste nachttreinen is het niet mogelijk om als gewone passagier in te stappen, maar met deze nachttrein naar Praag rijden steeds twee treinstellen van de Tsjechische Spoorwegen mee, waar je gewoon in kunt stappen met een regulier treinkaartje. Op deze manier was het mogelijk om rond half 10 in Praag te zijn.



Dit gedeelte van het spoor is echter niet aangepast voor hogesnelheidstreinen. Hierdoor duurt de treinreis van Berlijn naar Dresden (een afstand van ongeveer 160 kilometer) al iets meer dan twee uur. De reis van Berlijn naar Praag duurt ongeveer 4 uur en 30 minuten. Later werd de vertraging van ongeveer 20 minuten netjes ingelopen. Op het onderstaande plaatje zijn de twee treinstellen van de Tsjechische Spoorwegen met bijbehorende locomotief te zien, die staan te wachten op de andere wagons.



De trein rijdt via Dresden en Bad Schandau in Duitsland naar Tsjechië en stopt daar nog in de plaatsen Děčín en Ústí nad Labem om dan naar Praag door te rijden.



De reden dat ik ondanks de redelijk lange duur toch deze treinreis wilde maken, was omdat het traject vanaf Dresden erg mooi blijkt te zijn qua natuur.



Door het vroege tijdstip was het nog erg rustig op Berlin Ostbahnhof. Ostbahnhof is een groot stations in het Oosten van Berlijn. Veel internationale treinen die op het Hauptbahnhof in West-Berlijn stoppen, stoppen hier ook. Als je als gewone passagier in wilde stappen in de nachttrein kon dat niet op het Hauptbahnhof maar pas op het Ostbahnhof.



Een andere opvallendheid was, was dat het voordeling is om twee aparte kaartjes voor dit traject te komen. Eentje van Berlijn naar Bad Schandau en eentje van Bad Schandau naar Praag. Dit scheelt in totaal €20 euro op de prijs van een enkeltje. Ik kwam hier op tijd achter bij het bestellen van de kaartjes via internet.



Het reserveren van plaatsen was enkel mogelijk op het deel van de reis binnen Duitsland en niet voor het Tsjechische gedeelte. Vanwege het vroege tijdstip hoefde dit ook niet. Ook op de andere reisdagen (m.u.v. de heen- en terugreis naar Berlijn) heb ik geen aparte reserveringen gekocht. Als je maar een relatief klein stuk hoeft met een lange afstandstrein blijkt er altijd wel plaats te zijn.



Rond 10 over 7 kwam de trein in Dresden aan en had daarmee al de helft van de vertraging ingelopen. Normaal wordt in Dresden een stop van 10 minuten gemaakt, maar deze werd nu flink ingekort waardoor de trein eigenlijk weer gewoon op tijd reed. Ook in Dresden was het nog steeds erg rustig en zaten er voor zover ik het kon zien slechts enkele mensen in het gehele treinstel.



Na Dresden begint het mooiste deel van de treinreis. Het eerste stuk gaat nog door de stad en de buitenwijken en is niet echt interessant, maar als je Dresden uit bent, ligt de spoorlijn waarover de trein rijdt vlak langs de Elbe.



Ten opzichte van de Elbe ligt de spoorlijn al wat hoger. Vlak naast de Elbe ligt dan ook nog een gewone weg. Het landschap wordt wat meer heuvelachtig en soms ook bergachtig.



Met een zon die dan nog laag aan de horizon staat, krijg je een erg sprookjesachtig beeld. Dit gedeelte van Duitsland in de deelstaat Sachsen wordt ook wel Saksisch Zwitserland genoemd.



De trein maakte nog een tussenstop in Bad Schandau om vervolgens door te rijden naar Tsjechië.



Op verschillende plaatsen waren huizen te zien die tegen de bergen aangebouwd waren en mooie rotsformaties.



Op de terugweg ’s avonds toen het al donker was, gaf dit een erg sprookjesachtig beeld en had het wel wat weg van de Diorama in de Efteling. Een uitzicht dat donker is met hier en daar wat lichtjes van huizen.



Als je nog eens een keer vanuit Berlijn naar Praag gaat of omgekeerd is het echt de moeite om deze treinreis te maken ondanks de reisduur van vier en een half uur.



De trein rijdt ook in Tsjechië in een rustig tempo door om rond 8 uur aan te komen in Děčín.



Dit is het eerste station in Tsjechië waar de trein stopt en hier werd het meteen een stuk drukker. Een flink aantal mensen stapten hier op de trein richting Praag. De twee wagons die in Berlijn achter de nachttrein gehangen worden, zijn nog gemaakt in de oude DDR.



In de buurt van Ústí nad Labem was te zien, hoe het landschap op sommige plaatsen echt verpest is. Zomaar in het niets stonden er ineens een aantal Oostblok flats.



Ook mooi om te zien was een kasteel/burcht dat op een heuvel stond, vlak voor het station in Ústí nad Labem.



In Ústí nad Labem stapte de trein ook kort en hier stapten ook weer mensen in op weg naar Praag. Vanaf hier reed de trein op bepaalde stukken niet meer langs de rivier en werd het landschap ook minder heuvelachtig.



Rond kwart over 9 kwam de trein keurig netjes aan in Praag – Holesovice, een station in een noorden van Praag.



Iets na half 10 kon ik dan ook uitstappen op het Centraal Station in Praag. In 1995 ben ik ook enkele dagen in Praag geweest met een reis van mijn middelbare school.



Het station van Praag was echter totaal veranderd en zag er nu gewoon uit als een willekeurig station in West-Europa met winkels die voor een deel ook in Nederland bekend zijn.



Het volgende deel van dit reisverslag is te vinden op deze pagina

Reactie toevoegen

Filtered HTML

Plain text

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.