Verslag Budapest – Ljubljana 2019 Deel 7

Tags: 

Donderdag 1 augustus 2019
In het vorige deel van het reisverslag heb ik het eerste deel van de treinreis vanuit Budapest (Hongarije) naar Ljubljana (Slovenië) beschreven. Elke dag rijdt er één rechtstreekse dagtrein tussen beide hoofdsteden, die rond half 9 vertrekt vanuit Budapest. De treinreis duurt ongeveer 8 uur. In de ochtend rijdt de trein door het Hongaarse platteland, waar zeer regelmatig een tussenstop gemaakt wordt, om rond kwart voor één aan te komen bij de Hongaars-Sloveense grens.



De eerste tussenstop in Slovenië is in de plaats Hodos, waar een tussenstop van ongeveer 15 minuten wordt gemaakt om van locomotief te wisselen. Meteen valt op dat de stations in Slovenië er een stuk netter en moderner uitzien dan die in Hongarije.



Ook in Slovenië stopt de trein op een groot aantal stations en maken dus ook veel binnenlandse reizigers ervan gebruikt. Hierdoor is het meer een soort stoptrein dan een echte snelle internationale trein zoals dat in het westen van Europa het geval is. De volgende foto is rond 2 uur gemaakt op het station van Ormoz, tussenstop 21.



Zoals op de onderstaande foto is te zien, is in dit gedeelte van Slovenië het landschap vrij vlak. De trein rijdt door allerlei kleine plaatsjes. Verder is ook duidelijk te zien dat het op de verschillende stations niet erg druk is. Dat heb ik ook op andere dagen gemerkt. Treinen rijden over het algemeen onregelmatig, dus niet op het hele uur zoals in Nederland, en het busverkeer is in Slovenië duidelijk beter ontwikkeld.



Tussenstop nummer 22 in het plaatsje Ptuj om 10 over 2.

De volgende tussenstop is rond half 3 in Pragersko. Zoals op de foto’s te zien is, was het deze dag mooi zonnig weer. Net zoals in Hongarije was het ook in Slovenië prachtig weer. Ook op dit station is het weer erg rustig.



De onderstaande foto is gemaakt op weg naar Celje, de tweede plaats van Slovenië. Zoals op de foto te zien is, wordt het landschap hier al wat meer heuvelachtig.



Met nog ongeveer anderhalf uur voor de boeg, komt de trein rond 3 uur aan in de plaats Celje. Deze stad ligt aan de rivier de Savinjja. De komende veertig minuten rijdt de trein tot aan Zidani Most langs deze rivier. Hierdoor is dit duidelijk het mooiste stuk van de route in Slovenië.





Volgende tussenstop in Lasko rond tien voor half vier.





Rond 10 over half 4 is er een tussenstop in Zidani Most waarna de trein langs de rivier de Sava verder rijdt naar het eindstation in Ljubljana.



Zoals al eerder in dit reisverslag geschreven ben je wel een dagje onderweg met deze trein maar om te reizen tussen deze twee plaatsen zijn er eigenlijk maar weinig alternatieven. Er rijden ook lange afstandsbussen tussen beide plaatsen. De reistijd daarvan is wat korter (ongeveer 6 en een half uur), wat prijs betreft scheelt het weinig, maar dan is de trein naar mijn mening uiteindelijk toch een stuk comfortabeler.



Rond vier uur maakt de trein de voorlaatste tussenstop in Zagorje om daarna via Litija door te rijden naar het centraal station in Ljubljana.



Ljubljana heeft ongeveer 280.000 inwoners en is daarmee voor een hoofdstad een relatief kleine plaats. Het centraal station van de stad heeft nog een erg Oost-Europese uitstraling. Veel beton en relatief weinig voorzieningen.



Dit is vooral op de volgende foto goed te zien. Onder het station bevindt zich een onderdoorgang om zo van het spoor het station te kunnen verlaten. Meestal is het zo dat je vanuit zo’n onderdoorgang uitkomt in het hoofdgebouw van het station. In Ljubljana is dat echter niet zo en moet je nog een flink stukje lopen om bij het daadwerkelijke stationsgebouw uit te komen. Bij aankomst was het dan ook echt even zoeken om dit gebouw te vinden.



De omgeving van het station zag er weinig aantrekkelijk uit. Vooral Oost-Europese bebouwing en ook nog behoorlijk wat vervallen gebouwen. Na aankomst ben ik eerst naar het hotel vertrokken om daar in te checken en mijn spullen weg te zetten. Omdat Ljubljana een relatief kleine stad is, is het aantal hotels redelijk beperkt. Ik had een klein hotel gevonden op ongeveer een kilometer lopen van het station. Het lag wel wat buiten het centrum van Ljubljana waardoor de omgeving niet erg fraai was. Zoals uit de volgende reisverslagen zal blijken heeft Ljubljana een mooie maar compacte binnenstad met een aantal aantrekkelijke keren en musea. Voor de rest is het toch nog vooral een Oost-Europese provinciestad. In een dag of twee heb je de stad dan ook wel gezien. Het grote voordeel is wel dat Slovenië een klein land is, Ljubljana erg centraal ligt en je vanuit de hoofdstad dus snel in allerlei andere plaatsen in Slovenië bent. Je kunt er dus prima langer dan een dag of twee verblijven, zolang je maar andere plekken gaat bezoeken.



Het volgende deel van dit reisverslag is te vinden op deze pagina

Reactie toevoegen

Filtered HTML

Plain text

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.