Reisverslag Oost-Kroatië 2021 Deel 13

Tags: 

Maandag 9 augustus 2021
Nadat ik wat rondgelopen had op het terrein van het oude fort van Slavonski Brod ben ik verder gelopen langs de rivier de Sava. Op de volgende foto is een herdenkingsmonument te zien waarop de manen staan van een aantal soldaten die in augustus en september 1992 zijn omgekomen bij gevechten in de omgeving van deze stad.



Uiteindelijk kom je dan als je voorbij het oude fort van Slavonski Brod bent uit bij de brug die het Slavonski Brod verbindt met Bosnië Herzegovina. Normaal gesproken was ik misschien wel even de brug overgewandeld om aan de andere kant te kijken, omdat ik toch nog voldoende tijd had, maar vanwege de hele coronasituatie was dat allemaal een stuk ingewikkelder dan normaal en heb ik het maar even gelaten voor wat het was.



Hoewel het eigenlijk de bedoeling was om nog een heel stuk verder door te wandelen langs de Sava heb ik dat op deze middag maar niet gedaan. Er was weinig beschutting en de temperaturen waren opgelopen tot ver boven de 30 graden. Dan houdt het inderdaad een keertje op. Een andere verwijzing naar de Kroatische oorlog was de graffiti tekst op de onderstaande foto.



De tekst “Ustasa” verwijst naar een Kroatische fascistische en antisemitische organisatie die tussen 1929 en 1945 heeft bestaan. Tijdens de Tweede Wereldoorlog hebben ze ongeveer 700.000 mensen vermoord in concentratiekampen. Na de onafhankelijkheid van Kroatië kwam deze organisatie weer meer in een positief licht te staan in het kader van de strijd tegen de Serviërs.



In plaats van verder te lopen langs de rivier de Sava ben ik langs de andere kant van het terrein waarop het fort van Slavonski Brod staat weer wat teruggelopen in de richting van het station van de stad. Hier kom je dan vervolgens uit in een soort parkje waar een aantal oude trams en locomotieven te zien zijn.





Rond half 2 was ik weer terug op het station van Slavonski Brod. Op het bord waarop de vertrekkende treinen staan aangegeven voor de komende uren is nogmaals duidelijk hoe beperkt het aanbod in dit deel van Kroatië is en hoe onregelmatig de treinen rijden.



Hierna ben ik weer teruggelopen richting het centrum van de stad. De onderstaande foto laat zien dat men ook hier op winkelgebied te maken heeft met hetzelfde probleem dat veel Nederlandse steden hebben, namelijk leegstand.



Op de volgende foto is opnieuw een herdenkingsmonument te zien met de namen van allerlei mensen die omgekomen zijn in de Kroatische oorlog begin jaren ’90.



Niet alleen in Slavonski Brod maar ook in andere steden van Kroatië zijn standbeelden te vinden van Franjo Tudman, de eerste president van het onafhankelijke Kroatië. Nadat hij lange tijd lid geweest was van de Joegoslavische communistische partij, richting hij eind 1989 een eigen nationalistische partij op waarmee hij in 1990 de verkiezingen won. Door een flink aantal Kroaten wordt hij als een positieve figuur gezien omdat hij het land naar de onafhankelijkheid heeft geleid. Aan de andere kant was zijn bewind autoritair en was een vervolging voor oorlogsmisdadigers door het Internationale Gerechtshof waarschijnlijk geweest als hij niet in 1999 overleden was.



Om 15.00 uur was ik weer terug op het station om rond half 4 weer met de trein terug te gaan richting Osijek. Het was opnieuw dezelfde route als in de ochtend. Eerst met een trein naar het station van Strizivojna-Vrpolje en daar overstappen op een andere trein naar Osijek.



Rond vier uur kwam de trein uit Slavonski Brod aan op het station in Strizivojna-Vrpolje en was het nog ongeveer een uurtje wachten op de trein richting Osijek, die overigens al klaar stond op het station.



Hierdoor had ik nog wat tijd om even in de omgeving van het station rond te lopen. Het station ligt feitelijk tussen twee kleine plaatsen in (Strizivojna en Vrpolje) is het een station waar wel een flink aantal treinen stoppen en dat ook regelmatig nodig is om over te stappen. In de literatuur is het station bekend omdat hier in de roman “Moord in de Oriënt-Expres” de moord plaatsvond die centraal staat in deze roman.



Hierbij nog een laatste plaatje van de wachtruimte in het station voordat ik weer met de volgende trein naar Osijek ging. Duidelijk is dat deze wachtruimte toe is aan een grondige opknapbeurt.



Terug in Osijek ben ik nog even de stad ingelopen. Later tijdens deze vakantie heb ik ook nog een aantal musea in Osijek bezocht. Qua ligging had ik Osijek juist uitgekozen omdat het behoorlijk centraal ligt en ook qua treinverkeer centraal zodat de plaatsen die ik wilde bezoeken redelijk makkelijk te bereiken zijn. Ondanks dat ik deze vakantie met de auto heb afgelegd, heb als ik op een plek was, wel bijna alles met het openbaar vervoer gedaan. Dat is gewoon een stuk rustiger en dan zie je ook gewoon meer van de omgeving.



Als afsluiting van deze dag nog een plaatje van de kathedraal van Osijek. Ik was in de veronderstelling dat deze kerk niet open was, maar een paar dagen later kwam ik erachter dat je toch naar binnen kon via een zijdeurtje wat wel open was, maar waarop dat niet aangegeven stond. Gewoon een kwestie van aan alle deuren voelen of ze open zijn dus.



Het volgende deel van dit reisverslag is te vinden op deze pagina

Reactie toevoegen

Filtered HTML

Plain text

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.