Zaterdag 16 oktober 2021
Hoewel van oorsprong een heel stuk ouder is het grootste deel van het kasteel van Lublin opnieuw opgebouwd in de 19de eeuw. Dit met uitzondering van de toren en de kapel. Tussen de twee delen van het museum op de begane grond bevindt zich een doorgang waarin de oude toren verwerkt is en daardoor goed zichtbaar wordt als een oorspronkelijk onderdeel van dit kasteel.

In dit verbindingsstuk bevindt zich ook nog een kleine verzameling wapens en schilderijen met militaire en oorlogsthema’s.

Het laatste deel van de museumruimte op de begane grond is ingericht Europese schilderijen en decoratieve kunst uit Europa van de 16de tot en met de 20ste eeuw. Hier zijn ook verschillende werken te vinden uit de bloeitijd van de Nederlandse kunst in de 17de eeuw. Naast deze schilderijen zijn ook allerlei historische meubels uit dezelfde tijdperiode te zien. Het museum heeft ook een collectie porselein van allerlei bekende Europese fabrikanten.

Zomaar even een voorbeeld van de vele meubels die hier staan is deze kast gemaakt in Gdansk aan het begin van de 18de eeuw. De kast is gemaakt van het hout van eikenbomen.

Het mooiste deel van het gebouw is zonder twijfel de origineel behouden kapel. De fresco’s die op de muren zijn aangebracht en in 1418 compleet waren zijn nog steeds in originele toestand. De stijl van deze schilderingen is een mix van Westerse en Oosters Orthodoxe invloeden.


Op de eerste verdieping van het museum bevinden zich een vijftal ruimtes waarvan de eerste ruimte volledig is gevuld met allerlei schilderijen met orthodoxe motieven.

Het volgende deel bestaat uit een grote verzameling van volkskunst uit de regio Lublin. Het gaat dan vooral om beeldjes van allerlei heiligen. Deze werden gemaakt omdat aan bepaalde heiligen eigenschappen werden toegedicht. Zo zou Johannes de Doper beschermen tegen overstromingen en de heilige Floris tegen vuur. De beelden werden voor het grootste gedeelte gemaakt van hout. Mensen die de beelden maken hadden, werkten in het dagelijkse leven vaak als timmerman.


Op de volgende foto zijn nog een aantal kleine driedimensionale kunstwerkjes te zien uit de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw. Dit zijn vaak afbeeldingen van beroemde scenes uit de Bijbel.

Maar het kunnen ook gewoon scenes uit het dagelijkse leven zijn, zoals dit pas getrouwde paar voor een kerk met hun familie.

Dit gedeelte van het museum werd afgelopen met een overzicht van traditionele kledij uit de regio.

Tussen 1578 en 1794 bevond zich in Lublin het Kroontribunaal. Dat was feitelijk een soort Hooggerechtshof waar voor het merendeel van de zaken het laatste oordeel gegeven werd. De rechters kwamen uit de rangen van adel en de geestelijkheid. In eerste instantie waren er 33 rechters (27 leken en 6 geestelijken). In het Lublin Museum wordt een overzicht gegeven de 200 jarige geschiedenis van dit tribunaal. Er zijn onder andere schilderijen te zien van de voorzitters. Het schilderij op de volgende foto laat een scene uit 1781 zien waarin de toenmalige koning deelnam aan ceremoniële bijeenkomst van dit hof.

Het was echter algemeen bekend dat rechters in het hof corrupt waren en ook foute oordelen velden. In het museum staat een tafel met daarop de afdruk van een hand. Volgens de legende verloor een arme weduwe in de 17de eeuw haar zaak omdat de tegenpartij de rechters had omgekocht. Ze hief toen haar handen omhoog en riep in de rechtszaal dat zelf de duivel tot een eerlijker oordeel zou zijn gekomen. In een rook van sulfer zouden toen personen in zwart verschenen zijn, die tot een juiste uitspraak besloten hebben. Een van deze personen leunde met zijn hand tegen de tafel waardoor een afdruk van zijn hand achterbleef. Er wordt ook gezegd dat de Christus op het kruisbeeld zijn hoofd draaide omdat hij niet wilde zien dat de duivel met een eerlijkere uitspraak kwam dan de mensen van het hof.

In het museum is ook aandacht voor moderne kunst. Een aparte zaal is ingericht voor werk van het echtpaar Tadeusz Myslowski en Irena Hochman. Sinds 1970 hebben zij geleefd in New York en hebben daar abstracte kunst gemaakt met allerlei wiskundige patronen. In 2017 hebben ze een deel van hun collectie aan het museum in Lublin geschonken.

De laatste ruimtes van het museum zijn volledig ingericht met Poolse schilderijen uit de 19de en 20ste eeuw.

In deze collectie bevinden zich ook een aantal schilderijen uit de communistische periode. Er werden toen veel socialistisch realistische schilderijen gemaakt die bedoeld waren als propaganda. Een voorbeeld hiervan is het onderstaande schilderij van Lucjan Pakulski uit 1952 met als titel “Alle beroepen werken voor de vrede”.

In de tweede helft van de jaren ’50 werd de situatie voor kunstenaars in Polen iets meer ontspannen en kwam er wat meer ruimte. Hierdoor ontstond in Lublin de “Zamek” groep die zich met moderen kunst bezig kunnen houden. Zij vormen de afsluiting van het Lublin museum.

Het volgende deel van dit reisverslag is te vinden op deze pagina
Hoewel van oorsprong een heel stuk ouder is het grootste deel van het kasteel van Lublin opnieuw opgebouwd in de 19de eeuw. Dit met uitzondering van de toren en de kapel. Tussen de twee delen van het museum op de begane grond bevindt zich een doorgang waarin de oude toren verwerkt is en daardoor goed zichtbaar wordt als een oorspronkelijk onderdeel van dit kasteel.

In dit verbindingsstuk bevindt zich ook nog een kleine verzameling wapens en schilderijen met militaire en oorlogsthema’s.

Het laatste deel van de museumruimte op de begane grond is ingericht Europese schilderijen en decoratieve kunst uit Europa van de 16de tot en met de 20ste eeuw. Hier zijn ook verschillende werken te vinden uit de bloeitijd van de Nederlandse kunst in de 17de eeuw. Naast deze schilderijen zijn ook allerlei historische meubels uit dezelfde tijdperiode te zien. Het museum heeft ook een collectie porselein van allerlei bekende Europese fabrikanten.

Zomaar even een voorbeeld van de vele meubels die hier staan is deze kast gemaakt in Gdansk aan het begin van de 18de eeuw. De kast is gemaakt van het hout van eikenbomen.

Het mooiste deel van het gebouw is zonder twijfel de origineel behouden kapel. De fresco’s die op de muren zijn aangebracht en in 1418 compleet waren zijn nog steeds in originele toestand. De stijl van deze schilderingen is een mix van Westerse en Oosters Orthodoxe invloeden.


Op de eerste verdieping van het museum bevinden zich een vijftal ruimtes waarvan de eerste ruimte volledig is gevuld met allerlei schilderijen met orthodoxe motieven.

Het volgende deel bestaat uit een grote verzameling van volkskunst uit de regio Lublin. Het gaat dan vooral om beeldjes van allerlei heiligen. Deze werden gemaakt omdat aan bepaalde heiligen eigenschappen werden toegedicht. Zo zou Johannes de Doper beschermen tegen overstromingen en de heilige Floris tegen vuur. De beelden werden voor het grootste gedeelte gemaakt van hout. Mensen die de beelden maken hadden, werkten in het dagelijkse leven vaak als timmerman.


Op de volgende foto zijn nog een aantal kleine driedimensionale kunstwerkjes te zien uit de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw. Dit zijn vaak afbeeldingen van beroemde scenes uit de Bijbel.

Maar het kunnen ook gewoon scenes uit het dagelijkse leven zijn, zoals dit pas getrouwde paar voor een kerk met hun familie.

Dit gedeelte van het museum werd afgelopen met een overzicht van traditionele kledij uit de regio.

Tussen 1578 en 1794 bevond zich in Lublin het Kroontribunaal. Dat was feitelijk een soort Hooggerechtshof waar voor het merendeel van de zaken het laatste oordeel gegeven werd. De rechters kwamen uit de rangen van adel en de geestelijkheid. In eerste instantie waren er 33 rechters (27 leken en 6 geestelijken). In het Lublin Museum wordt een overzicht gegeven de 200 jarige geschiedenis van dit tribunaal. Er zijn onder andere schilderijen te zien van de voorzitters. Het schilderij op de volgende foto laat een scene uit 1781 zien waarin de toenmalige koning deelnam aan ceremoniële bijeenkomst van dit hof.

Het was echter algemeen bekend dat rechters in het hof corrupt waren en ook foute oordelen velden. In het museum staat een tafel met daarop de afdruk van een hand. Volgens de legende verloor een arme weduwe in de 17de eeuw haar zaak omdat de tegenpartij de rechters had omgekocht. Ze hief toen haar handen omhoog en riep in de rechtszaal dat zelf de duivel tot een eerlijker oordeel zou zijn gekomen. In een rook van sulfer zouden toen personen in zwart verschenen zijn, die tot een juiste uitspraak besloten hebben. Een van deze personen leunde met zijn hand tegen de tafel waardoor een afdruk van zijn hand achterbleef. Er wordt ook gezegd dat de Christus op het kruisbeeld zijn hoofd draaide omdat hij niet wilde zien dat de duivel met een eerlijkere uitspraak kwam dan de mensen van het hof.

In het museum is ook aandacht voor moderne kunst. Een aparte zaal is ingericht voor werk van het echtpaar Tadeusz Myslowski en Irena Hochman. Sinds 1970 hebben zij geleefd in New York en hebben daar abstracte kunst gemaakt met allerlei wiskundige patronen. In 2017 hebben ze een deel van hun collectie aan het museum in Lublin geschonken.

De laatste ruimtes van het museum zijn volledig ingericht met Poolse schilderijen uit de 19de en 20ste eeuw.

In deze collectie bevinden zich ook een aantal schilderijen uit de communistische periode. Er werden toen veel socialistisch realistische schilderijen gemaakt die bedoeld waren als propaganda. Een voorbeeld hiervan is het onderstaande schilderij van Lucjan Pakulski uit 1952 met als titel “Alle beroepen werken voor de vrede”.

In de tweede helft van de jaren ’50 werd de situatie voor kunstenaars in Polen iets meer ontspannen en kwam er wat meer ruimte. Hierdoor ontstond in Lublin de “Zamek” groep die zich met moderen kunst bezig kunnen houden. Zij vormen de afsluiting van het Lublin museum.

Het volgende deel van dit reisverslag is te vinden op deze pagina

Reactie toevoegen