Zondag 17 oktober 2021
Nadat ik afgelopen donderdag en vrijdag een tweetal andere steden heb bezocht (Bialystok en Lublin) ben ik op deze zaterdag en de zondag in Warschau zelf gebleven. In Warschau bevindt zich het nationale museum. Dit is een van de grootste musea van Polen en heeft een grote verzameling schilderijen en historische objecten.

De toegang tot dit nationale museum is slechts 10 Zloty (ongeveer 2,50 euro) en je kunt er prima een hele dag in doorbrengen. Op de foto hierboven is nog het standbeeld van de Franse generaal de Gaulle te zien. Dit beeld staat in de buurt van het centraal station van de stad Warschau.

In het museum start je in de Faras zaal. Dit was een kathedraal uit de Nubische stad Faras. Oorspronkelijk is hier in de 7de eeuw voor het eerst een kerk gebouwd. De kerk is vele keren verbouwd en uitgebreid. In de loop van de 14de eeuw is de kerk uiteindelijk vervallen. Tussen 1961 en 1964 is de kerk onder leiding van de Pool Kazimierz Michalowski uitgegraven. Een model van de ruïnes van de kathedraal staat in he begin van deze zaal van het museum.

De opgravingen waren nodig omdat in dit gebied in Sudan in de buurt van de Egyptische grens een grote dam gebouwd werd om het Nasser meer te laten ontstaan. Daarom was het nodig om deze oude monumenten uit te graven en veilig te stellen. In het nationale museum zijn in totaal 67 muurschilderingen te zien, maar ook allerlei restanten van de kathedraal en gebruiksvoorwerpen uit die tijd. Een flink aantal objecten bevinden zich ook in het Nationale Museum van Soedan in Khartoum.

Een voorbeeld van deze muurschilderingen is te zien op de volgende foto. Op de schilderingen links en rechts staan twee aartsengelen afgebeeld. In het midden is Maria met Jezus te zien.

Een tweetal andere schilderingen laten drie inwoners uit Nubië zien met een heilige bisschop.

In de volgende ruimte van het museum kun je een grote verzameling kruizen zien uit de Oosters Orthodoxe kerk. De kruizen zijn zowel in Europa als Afrika gemaakt. Het gaat dan zowel om kruizen die bij erediensten gebruikt werden, maar ook om kruizen die mensen thuis bijvoorbeeld aan de muur hadden hangen. De tentoongestelde kruizen komen uit verschillende tijdsperiodes (van de 10de tot en met de 19de eeuw).

Ter afsluiting van de eerste deel van het museum nog een foto uit de laatste ruimte waar een verzameling aardewerk uit de oudheid te zien is.

Een aantal aparte ruimtes zijn ingericht voor kunst uit de antieke oudheid. De eerste foto hieronder laat een aantal sarcofagen zien voor dieren zoals een vis, een kat en een valk. Dieren werden door de Egyptenaren gezien als vertegenwoordigers van de goden op aarde. Als de eigenaar van de dieren overleden was werden de mummies vaak begraven samen met hem.

Rond het einde van het vierde millennium voor Christus ontstond in Egypte het schrift. Dit was nodig om allerlei overeenkomsten die in de tempels werden gesloten vast te leggen. In het derde millennium werden er speciale kleitabletten gemaakt waarop te zien was welke overeenkomst er gesloten was, welke personen hierbij betrokken waren, een samenvatting van de overeenkomst en de datum. Een aantal van deze kleitabletten zijn in het museum te zien.

Na de Egyptische periode staat de volgende zaal vol met voorwerpen uit de tijd van de Grieken, Etrusken en de Feniciërs.

De volgende foto laat een beeld zien waarvan vroeger gedacht werd dat het Seneca voorstelde (daarom de naam Pseudo-Seneca). Er wordt nu aangenomen dat het beeld een portret van Hesiod (een Griekse dichter en filosoof) laat zien.

Op de foto hieronder is een beeld van Jupiter Capitolinus te zien. Het is een Romeinse kopie uit de 2de tot 3de eeuw na Christus. Het originele beeld waarvan deze kopie gemaakt is komt uit de fase van de Romeinse Republiek. Dit was de periode tussen 509 en 31 voor Christus. Hiervoor bestond het Romeinse Koninkrijk, hierna het Romeinse Keizerrijk.

Zoals op de foto’s te zien is, is het Nationale Museum van Polen echt een zeer uitgebreid museum met een indrukwekkende collectie aan voorwerpen uit allerlei delen van de geschiedenis. De foto’s in dit reisverslag laten dan ook maar een klein deel zien van wat je in dit museum allemaal tegen kunt komen.

De volgende foto laat een tweetal voorwerpen zien waar de God Mithras een stier doodt. Dit wordt ook wel een Tauroktonie genoemd. Voor het maken van dit soort voorwerpen waren er strenge regels.

Dit gedeelte van het museum met voorwerpen uit de antieke oudheid wordt afgesloten met een zaal vol objecten uit de Egyptische tijd.

Het museum maakt hierna een sprong naar de periode van de Middeleeuwen.

Een van de vele beelden in deze ruimte is het beeld van de overleden Jezus met doornenkroon in de handen van Maria. Het beeld komt zeer waarschijnlijk uit Silezië en is gemaakt rond 1370.

Het volgende drieluik laat de legende zien van de heilige Hedwig uit Silezië. Volgens de overleveringen zou zij altijd zonder schoenen hebben rondgelopen. Op afbeeldingen staat ze dan ook vak met schoenen in haar handen.

Op de onderstaande foto is nog eens goed de ruime opzet van het museum te zien en de vele prachtige middeleeuwse beelden die hier te zien zijn.


Het volgende deel van dit reisverslag is te vinden op deze pagina
Nadat ik afgelopen donderdag en vrijdag een tweetal andere steden heb bezocht (Bialystok en Lublin) ben ik op deze zaterdag en de zondag in Warschau zelf gebleven. In Warschau bevindt zich het nationale museum. Dit is een van de grootste musea van Polen en heeft een grote verzameling schilderijen en historische objecten.

De toegang tot dit nationale museum is slechts 10 Zloty (ongeveer 2,50 euro) en je kunt er prima een hele dag in doorbrengen. Op de foto hierboven is nog het standbeeld van de Franse generaal de Gaulle te zien. Dit beeld staat in de buurt van het centraal station van de stad Warschau.

In het museum start je in de Faras zaal. Dit was een kathedraal uit de Nubische stad Faras. Oorspronkelijk is hier in de 7de eeuw voor het eerst een kerk gebouwd. De kerk is vele keren verbouwd en uitgebreid. In de loop van de 14de eeuw is de kerk uiteindelijk vervallen. Tussen 1961 en 1964 is de kerk onder leiding van de Pool Kazimierz Michalowski uitgegraven. Een model van de ruïnes van de kathedraal staat in he begin van deze zaal van het museum.

De opgravingen waren nodig omdat in dit gebied in Sudan in de buurt van de Egyptische grens een grote dam gebouwd werd om het Nasser meer te laten ontstaan. Daarom was het nodig om deze oude monumenten uit te graven en veilig te stellen. In het nationale museum zijn in totaal 67 muurschilderingen te zien, maar ook allerlei restanten van de kathedraal en gebruiksvoorwerpen uit die tijd. Een flink aantal objecten bevinden zich ook in het Nationale Museum van Soedan in Khartoum.

Een voorbeeld van deze muurschilderingen is te zien op de volgende foto. Op de schilderingen links en rechts staan twee aartsengelen afgebeeld. In het midden is Maria met Jezus te zien.

Een tweetal andere schilderingen laten drie inwoners uit Nubië zien met een heilige bisschop.

In de volgende ruimte van het museum kun je een grote verzameling kruizen zien uit de Oosters Orthodoxe kerk. De kruizen zijn zowel in Europa als Afrika gemaakt. Het gaat dan zowel om kruizen die bij erediensten gebruikt werden, maar ook om kruizen die mensen thuis bijvoorbeeld aan de muur hadden hangen. De tentoongestelde kruizen komen uit verschillende tijdsperiodes (van de 10de tot en met de 19de eeuw).

Ter afsluiting van de eerste deel van het museum nog een foto uit de laatste ruimte waar een verzameling aardewerk uit de oudheid te zien is.

Een aantal aparte ruimtes zijn ingericht voor kunst uit de antieke oudheid. De eerste foto hieronder laat een aantal sarcofagen zien voor dieren zoals een vis, een kat en een valk. Dieren werden door de Egyptenaren gezien als vertegenwoordigers van de goden op aarde. Als de eigenaar van de dieren overleden was werden de mummies vaak begraven samen met hem.

Rond het einde van het vierde millennium voor Christus ontstond in Egypte het schrift. Dit was nodig om allerlei overeenkomsten die in de tempels werden gesloten vast te leggen. In het derde millennium werden er speciale kleitabletten gemaakt waarop te zien was welke overeenkomst er gesloten was, welke personen hierbij betrokken waren, een samenvatting van de overeenkomst en de datum. Een aantal van deze kleitabletten zijn in het museum te zien.

Na de Egyptische periode staat de volgende zaal vol met voorwerpen uit de tijd van de Grieken, Etrusken en de Feniciërs.

De volgende foto laat een beeld zien waarvan vroeger gedacht werd dat het Seneca voorstelde (daarom de naam Pseudo-Seneca). Er wordt nu aangenomen dat het beeld een portret van Hesiod (een Griekse dichter en filosoof) laat zien.

Op de foto hieronder is een beeld van Jupiter Capitolinus te zien. Het is een Romeinse kopie uit de 2de tot 3de eeuw na Christus. Het originele beeld waarvan deze kopie gemaakt is komt uit de fase van de Romeinse Republiek. Dit was de periode tussen 509 en 31 voor Christus. Hiervoor bestond het Romeinse Koninkrijk, hierna het Romeinse Keizerrijk.

Zoals op de foto’s te zien is, is het Nationale Museum van Polen echt een zeer uitgebreid museum met een indrukwekkende collectie aan voorwerpen uit allerlei delen van de geschiedenis. De foto’s in dit reisverslag laten dan ook maar een klein deel zien van wat je in dit museum allemaal tegen kunt komen.

De volgende foto laat een tweetal voorwerpen zien waar de God Mithras een stier doodt. Dit wordt ook wel een Tauroktonie genoemd. Voor het maken van dit soort voorwerpen waren er strenge regels.

Dit gedeelte van het museum met voorwerpen uit de antieke oudheid wordt afgesloten met een zaal vol objecten uit de Egyptische tijd.

Het museum maakt hierna een sprong naar de periode van de Middeleeuwen.

Een van de vele beelden in deze ruimte is het beeld van de overleden Jezus met doornenkroon in de handen van Maria. Het beeld komt zeer waarschijnlijk uit Silezië en is gemaakt rond 1370.

Het volgende drieluik laat de legende zien van de heilige Hedwig uit Silezië. Volgens de overleveringen zou zij altijd zonder schoenen hebben rondgelopen. Op afbeeldingen staat ze dan ook vak met schoenen in haar handen.

Op de onderstaande foto is nog eens goed de ruime opzet van het museum te zien en de vele prachtige middeleeuwse beelden die hier te zien zijn.


Het volgende deel van dit reisverslag is te vinden op deze pagina
Reactie toevoegen