Reisverslag Warschau 2021 deel 14

Zondag 17 oktober 2021
In de vorige twee delen van dit reisverslag ben ik uitgebreid ingegaan op het Nationale Museum In Warschau en de enorme collectie die hier te zien is. Na in het restaurant van het museum wat gegeten te hebben, ben ik rond een uur of twee richting de oude stad van Warschau gegaan om daar het koninklijk kasteel te bezoeken. In de tweede helft van oktober vonden er in Polen regelmatig demonstraties plaats tegen de behandeling van migranten die vanuit Wit-Rusland richting Polen vluchtten. Dit was nog voor de start van de oorlog in Oekraïne in februari 2022. De manier waarop de migraten uit Wit-Rusland behandeld werden, staat dan ook in schril contrast met de hartelijke manier waarop de vluchtelingen uit dit land in oorlog ontvangen werden.



Eind 13de eeuw werd op de plek van het huidige koninklijke kasteel voor het eerst een houten fort gebouwd. Door hertog Jan I van Warschau werd in het begin van de 15de eeuw een kasteel gebouwd waar vanaf 1526 de koningen woonden.



In verschillende oorlogen is grote schade toegebracht aan het kasteel. Door bombardementen van de Duitsers in 1939 is het kasteel uitgebrand en de restanten werden na de Opstand van Warschau in 1944 opgeblazen. Tussen 1971 en 1984 is het kasteel volledig herbouwd.



De route die door het kasteel is uitgezet start in een ovalen ruimte. Hier hangen nu portretten van Poolse koningen uit de 17de en 18de eeuw. Ook zijn er een aantal waardevolle Brusselse tapijten te zien uit het midden van de 16de eeuw.



In het kasteel is een speciale raadkamer die tijdens het bewind van Stanislaw August, door de permanente raad (de eerste Poolse regering) werd gebruikt als vergaderruimte. Deze bestond toen uit de koning, 18 senatoren en 18 afgevaardigden. De schilderijen laten personen zien die van deze kamer deel uitmaakten.



De grootste ruimte in het paleis is de balzaal. Hier vonden alle belangrijke gebeurtenissen plaats zoals audiënties, staatsdiners, concerten, dansfeesten en theatervoorstellingen. Op het plafond bevindt zich een kunstwerk van Marcello Bacciarelli met als titel “ontwarren van chaos”. Natuurlijk niet het echte werk maar een reconstructie die is aangebracht tijdens de herbouw.



De grote antichambre is een van de voorvertrekken van de balzaal. Hier werden mensen ontvangen die op audiëntie mochten komen bij de koning.



De marmerzaal is ontworpen tussen 1640 en 1642 en uiteindelijk in ongebruik geraakt. Koning Stanislaw August heeft de opdracht gegeven om deze ruimte weer te restaureren. Ook dit was een voorvertrek van de balzaal, maar hier werden mensen ontvangen met een belangrijke rang dan in de vorige antichambre. In 1835 is het marmer uit de ruimte gehaald door tsaar Nicolaas I van Rusland. De schilderijen zijn origineel en hebben de bombardementen van 1939 doorstaan.



Een nog belangrijke ontvangstruimte voor bezoekers (en dus ook mooiere) was de ridderzaal op de volgende foto. Hier kwamen onder andere senatoren en diplomaten bijeen tijdens ontvangsten door de koning.



De allerbelangrijkste bezoekers zoals buitenlandse ambassadeurs en gezanten van de paus werden ontvangen in de troonzaal. De ruimte is tussen 1783 en 1786 ontworpen door Domenico Merlini. Bij de restauratie van deze zaal is gebruik gemaakt van veel origineel materiaal. Ook de troon is nog origineel.



In de conferentieruimte, die de vorm van een achthoek heeft, hangen de portretten van zeven Europese vorsten uit de tijd van Stanislaw August, namelijk (George III van Engeland, Joseph II van het Heilige Romeinse Rijk, Louis XVI van Frankrijk, Frederik II van Pruissen, Catherina II van Rusland, Gustav III van Zweden en paus Pius VI).



Koning Stanislaw August liet een aparte kleed- en studiekamer inrichten in 1769. Deze ruimte is tijdens de 19de en 20ste eeuw vaak aangepast. De huidige inrichting is gebaseerd op een ontwerp uit 1792 van Johan Christian Kamsetzer dat toen niet is uitgevoerd. De ruimte op de onderstaande foto is enkel de studiekamer van de koning.



De kleedkamer is nu een ruimte met een groot aantal schilderijen uit de 17de en de 18de eeuw.



De slaapkamer was een onderdeel van het privé gedeelte van het paleis en is ontworpen tussen 1772 en 1775. Ook in deze ruimte hangen nog een aantal originele schilderijen en panelen. Het bed is niet origineel en een reconstructie.



In de oude audiëntiezaal vonden de ontvangsten door de koning plaats voordat de troonzaal in gebruik werd genomen. De schilderijen boven de deuren laten de vier koninklijke deugden zien: standvastigheid, voorzichtigheid, geloof en rechtvaardigheid.



De Canaletto ruimte is de belangrijkste antichambre die bij de oude audientiezaal hoort. De ruimte is ontworpen door Domenico Merlini en Bernardo Bellotto. Deze laatste persoon is ook bekend onder de naam Canaletto en hiernaar is de ruimte vernoemd. In deze zaal hangen 22 portretten uit de stad Warschau en een afbeelding van het kiezen van de koning.



Het volgende deel van dit reisverslag is te vinden op deze pagina

Reactie toevoegen

Filtered HTML