Reisverslag Slowakije 2023 deel 24

Woensdag 3 mei 2023
In dit laatste deel van mijn reisverslag van de vakantie naar Hongarije en Slowakije eind april en begin mei 2023 sluit ik af met het restant van het bezoek aan het Kasteel van Devin in de buurt van Bratislava. De bron van het kasteel is in de 15de eeuw geslagen. Hij heeft een diepte van 55 meter. Het vermoeden is dat het water van de bron zowel van de twee rivieren komt maar ook van regenwater dat in de bodem infiltreert.



Op de volgende foto is goed te zien dat hier de twee rivieren (Donau en Morava) bij elkaar komen.



In de 15de eeuw werd door de heer van Gara het paleis gebouwd waarvan de restanten op de onderstaande foto te zien. Het gebouw bestond uit een begane grond en twee verdiepingen. Op de eerste verdieping bevindt zich nog een middeleeuwse poort tussen de noordelijke en zuidelijke kamers.



In de 16de eeuw bouwde de Bathory familie een fortificatie op de zuid en zuidwest kant van de heuvel in Devin. Het betrof hier een wachttoren op de plek waar de beide rivieren bij elkaar komen.



In een deel van de catacomben van een van de overgebleven bouwwerken bevindt zich een permanente tentoonstelling over deze plek. Al ruim 16 miljoen jaar geleden waren er op deze plaats scheuren en grotten ontstaan die zeer waarschijnlijk voor het eerst in de 13de eeuw ontdekt zijn. Deze zijn toen groter gemaakt om zo ruimte te krijgen voor opslag.



Daarna zijn deze ruimtes weer in de vergetelheid geraakt om in 1990 opnieuw te worden ontdekt. Hier zijn op dit moment allerlei voorwerpen te zien die bij opgravingen gevonden zijn.







Voor het bezoek aan het kasteel van Devin heb ik ongeveer anderhalfuur nodig gehad. Hierna ben ik weer naar beneden gewandeld om in een restaurantje aan de voet van de heuvel nog wat te eten.



Daarna was het met de bus weer terug naar het centrum van Bratislava om daar bij het hotel, dat overigens vlak naast het Centraal Station staat, mijn spullen op te halen.



Tussen Bratislava en Wenen rijdt elk uur een stoptrein van de Oostenrijkse spoorwegen die er iets meer dan een uur over doet om de afstand tussen beide steden af te leggen. Omdat de trein in Wenen richting Frankfurt op het laatste moment een kwartier eerder vertrok dan volgens de originele dienstregeling heb ik voor de zekerheid maar een trein eerder vanuit Bratislava naar Wenen genomen.



Zelf vind ik het vrij opmerkelijk dat er tussen beide hoofdstukken niet een intercitytrein rijdt. Zeker omdat de trein tussen beide steden behoorlijk goed gevuld was. Rond kwart voor vier kwam ik dan ook aan op het centraal station in Wenen. Daar had ik nog mooi de tijd om even wat te eten voordat ik rond vijf uur verder moest met de trein richting Duitsland.



Vanuit Wenen kon ik rechtstreeks met de trein naar Frankfurt Main. Na hier een nachtje in een hotel in de buurt van het station geslapen te hebben, ben ik de volgende dag rond kwart voor 10 verder gereisd met de trein richting Nederland.



Reactie toevoegen

Filtered HTML