Tags
Maandag 7 augustus 2023
De periode van de zomervakantie gebruik ik elk jaar voor het maken van één langere reis. Al voor de coronatijd had ik het idee opgevat om eens een keer een heel andere kant op te gaan dan normaal, namelijk naar Denemarken en Zweden. In de zomer van 2023 was het eindelijk mogelijk om dit een keer te doen. Waar het in Midden- en Zuid-Europa steeds warmer wordt, waren de temperaturen nu erg aangenaam. En soms leek het zelfs meer om Nederlands herfstweer dan dat je het idee had dat het midden zomer was. In elk geval fijn om nu eens een zomerse vakantie te hebben zonder de gebruikelijke hitte. Op deze maandagochtend ben ik dan ook rond kwart voor acht vanaf het centraal station van Breda met de trein vertrokken richting Deventer.

In Deventer was het vervolgens een half uur wachten op een intercity richting Duitsland. Deze trein vertrok rond 10 voor half 11 en zou iets na twaalf uur een tussenstop moeten maken in Osnabrück. In de buurt van de Duitse grens kwam de trein echter stil te staan en kwam er de mededeling dat in Bad Bentheim de reizigers over zouden moeten stappen op een andere trein om verder te reizen. De vertraging liep inmiddels op en uiteindelijk kon deze trein via Bad Bentheim toch verder rijden. Het gevolg was dat ik ongeveer vijftig minuten te laat in Osnabrück aankwam waardoor ik de aansluiting richting Hamburg gemist had.

Vervolgens ben ik naar het kantoor van de Duitse baan gegaan om daar nieuwe reserveringen te regelen voor de trein richting Denemarken. Het is daar namelijk verplicht om een reservering te hebben. Er waren blijkbaar meer mensen met hetzelfde probleem want het was daar behoorlijk druk. Vanwege de zomervakantie waren echter alle plaatsen in zowel de eerste als de tweede klasse al vol. Iedereen kreeg vervolgens een stempel dat de treinbinding was opgeheven en het advies was om dan in Hamburg maar gewoon op goed geluk de trein te nemen.

Rond half twee (een uur later dan gepland) ben ik dan ook verder gereisd naar Hamburg om daar rond kwart over drie aan te komen. De trein van drie uur richting Kopenhagen had ik gemist en daardoor was het twee uur wachten op de volgende trein van vijf uur. Ik heb dan ook maar even de tijd genomen om in Hamburg wat te eten op het station. Vervolgens ben ik op tijd weer teruggelopen naar het vertrek spoor waar de trein richting Denemarken al enkele minuten te laat aan kwam. Gelukkig waren toch niet alle plaatsen in de trein bezit en was er nog een zitplek beschikbaar. Iets na vijf uur vertrok de dieseltrein van de Deense spoorwegen richting Fredericia.

Rond deze dagen was er in bepaalde delen van Noorwegen en Zweden een behoorlijke storm. Ook in Denemarken en Duitsland was dit te merken waardoor er afgevallen takken op het spoor terecht gekomen waren. Deze moesten eerst opgeruimd worden waardoor de trein met een vertraging van rond de 40 minuten aankwam in Padborg, het eerste station in Denemarken. Hier moest de trein nog even wachten voor controleurs van de Deense douane.

Met een vertraging van rond de 40 minuten kwam ik rond negen uur aan op het station van Fredericia. Het gevolg van deze vertraging was dat aansluitende trein richting Kopenhagen ook al vertrokken was. Er zat maar negen minuten tussen beide treinen en dat was dus te kort. Als ik de oorspronkelijke trein richting Denemarken had gehad, had ik zonder overstap in een keer vanuit Hamburg naar Kopenhagen door kunnen reizen.

Het gevolg was dat het op het station van Fredericia dan ook zeer druk was met reizigers die nog verder moesten reizen naar Kopenhagen. In de stationswinkel waar slechts een kassa open was, stond dan ook een zeer lange rij van mensen die wat te eten en te drinken gingen kopen.

Uiteindelijk kwam de trein richting Kopenhagen met een kleine vertraging het station van Frederica binnen. Nadat iedereen ingestapt was, kon rond 10 over half 10 vertrokken worden. Gelukkig was hier voldoende plek. Als je je oorspronkelijke trein gemist hebt, is het altijd maar afwachten of er plek is. Op internationale treinen reserveer ik altijd om van een zitplaats verzekerd te zijn.

Een kleine twee uur later stond ik om half twaalf op mijn eindbestemming, het centraal station van de Deense hoofdstad Kopenhagen. Vandaaruit was het nog een minuut of vijf lopen naar mijn hotel dat vlak naast het station lag.

Het volgende deel van dit reisverslag is te vinden op deze pagina
De periode van de zomervakantie gebruik ik elk jaar voor het maken van één langere reis. Al voor de coronatijd had ik het idee opgevat om eens een keer een heel andere kant op te gaan dan normaal, namelijk naar Denemarken en Zweden. In de zomer van 2023 was het eindelijk mogelijk om dit een keer te doen. Waar het in Midden- en Zuid-Europa steeds warmer wordt, waren de temperaturen nu erg aangenaam. En soms leek het zelfs meer om Nederlands herfstweer dan dat je het idee had dat het midden zomer was. In elk geval fijn om nu eens een zomerse vakantie te hebben zonder de gebruikelijke hitte. Op deze maandagochtend ben ik dan ook rond kwart voor acht vanaf het centraal station van Breda met de trein vertrokken richting Deventer.

In Deventer was het vervolgens een half uur wachten op een intercity richting Duitsland. Deze trein vertrok rond 10 voor half 11 en zou iets na twaalf uur een tussenstop moeten maken in Osnabrück. In de buurt van de Duitse grens kwam de trein echter stil te staan en kwam er de mededeling dat in Bad Bentheim de reizigers over zouden moeten stappen op een andere trein om verder te reizen. De vertraging liep inmiddels op en uiteindelijk kon deze trein via Bad Bentheim toch verder rijden. Het gevolg was dat ik ongeveer vijftig minuten te laat in Osnabrück aankwam waardoor ik de aansluiting richting Hamburg gemist had.

Vervolgens ben ik naar het kantoor van de Duitse baan gegaan om daar nieuwe reserveringen te regelen voor de trein richting Denemarken. Het is daar namelijk verplicht om een reservering te hebben. Er waren blijkbaar meer mensen met hetzelfde probleem want het was daar behoorlijk druk. Vanwege de zomervakantie waren echter alle plaatsen in zowel de eerste als de tweede klasse al vol. Iedereen kreeg vervolgens een stempel dat de treinbinding was opgeheven en het advies was om dan in Hamburg maar gewoon op goed geluk de trein te nemen.

Rond half twee (een uur later dan gepland) ben ik dan ook verder gereisd naar Hamburg om daar rond kwart over drie aan te komen. De trein van drie uur richting Kopenhagen had ik gemist en daardoor was het twee uur wachten op de volgende trein van vijf uur. Ik heb dan ook maar even de tijd genomen om in Hamburg wat te eten op het station. Vervolgens ben ik op tijd weer teruggelopen naar het vertrek spoor waar de trein richting Denemarken al enkele minuten te laat aan kwam. Gelukkig waren toch niet alle plaatsen in de trein bezit en was er nog een zitplek beschikbaar. Iets na vijf uur vertrok de dieseltrein van de Deense spoorwegen richting Fredericia.

Rond deze dagen was er in bepaalde delen van Noorwegen en Zweden een behoorlijke storm. Ook in Denemarken en Duitsland was dit te merken waardoor er afgevallen takken op het spoor terecht gekomen waren. Deze moesten eerst opgeruimd worden waardoor de trein met een vertraging van rond de 40 minuten aankwam in Padborg, het eerste station in Denemarken. Hier moest de trein nog even wachten voor controleurs van de Deense douane.

Met een vertraging van rond de 40 minuten kwam ik rond negen uur aan op het station van Fredericia. Het gevolg van deze vertraging was dat aansluitende trein richting Kopenhagen ook al vertrokken was. Er zat maar negen minuten tussen beide treinen en dat was dus te kort. Als ik de oorspronkelijke trein richting Denemarken had gehad, had ik zonder overstap in een keer vanuit Hamburg naar Kopenhagen door kunnen reizen.

Het gevolg was dat het op het station van Fredericia dan ook zeer druk was met reizigers die nog verder moesten reizen naar Kopenhagen. In de stationswinkel waar slechts een kassa open was, stond dan ook een zeer lange rij van mensen die wat te eten en te drinken gingen kopen.

Uiteindelijk kwam de trein richting Kopenhagen met een kleine vertraging het station van Frederica binnen. Nadat iedereen ingestapt was, kon rond 10 over half 10 vertrokken worden. Gelukkig was hier voldoende plek. Als je je oorspronkelijke trein gemist hebt, is het altijd maar afwachten of er plek is. Op internationale treinen reserveer ik altijd om van een zitplaats verzekerd te zijn.

Een kleine twee uur later stond ik om half twaalf op mijn eindbestemming, het centraal station van de Deense hoofdstad Kopenhagen. Vandaaruit was het nog een minuut of vijf lopen naar mijn hotel dat vlak naast het station lag.

Het volgende deel van dit reisverslag is te vinden op deze pagina
Reactie toevoegen