Reisverslag Noord-Italië 2017 Deel 12

Vrijdag 13 oktober 2017
Hier het derde en laatste deel van de foto's uit het Museum Correr in Venetië met als eerste een ander deel van het archeologisch museum. In de eerste eeuw na Christus werden mensen steeds vaker begraven in plaats van gecremeerd. In het museum zijn een aantal grafmonumenten uit die tijd te zien zoals sarcofagen en urnen.





Het museum Correr beschikt ook over een uitgebreide verzameling schilderijen. De eerste schilderijen op de onderstaande foto komen uit de veertiende eeuw. Oorspronkelijk stond de schilderkunst in Venetië vooral onder byzantijnse invloeden. Vanaf de veertiende eeuw kwamen er ook meer invloeden vanuit het vaste land van Italië.



Een van de belangrijkste schilders uit de veertiende eeuw is Lorenzo Veneziano. Hij werd zowel beinvloed door schilders uit het vaste land van Italië als door de byzantijnse traditie. Op de foto hieronder een schilderij uit de periode 1356 tot 1372.



Op de onderstaande foto is een beschilderd kruis te zien uit de veertiende eeuw.



Een van de meest invloedrijke schilders was Cosmè Tura. Hij heeft vermoedelijk rondom 1450 enige tijd doorgebracht in Venetië. Het schilderij op de foto is dat van een dode Christus die wordt vastgehouden door zijn moeder.



Een tijdelijke tentoonstelling in dit museum waren 26 schilderijen van mensen uit Azerbeidzjan. Het is een onderdeel van een verzameling van 55 stuks. De schilderijen laten zien dat Azerbeidzjan een land is dat al lang op een kruispunt ligt van verschillende bevolkingsgroepen, religies en talen.



In een andere ruimte waren Vlaamse schilderijen uit de vijftiende eeuw te zien. Een bekend werk (staat niet op de foto) is het schilderij "The Adoration of the Magi" van Pieter Brueghel jr. Dit is een schilderij uit een reeks van werken waarbij de schilder zich liet inspireren door een soortgelijk schilderij van zijn vader.



Nog meer Vlaamse schilderijen maar dan uit een iets latere periode (eind vijftiende en begin zestiende eeuw) waren in de volgende zaal te zien. Op de foto een schilderij van Rueland Frueauf.



Een aantal belangrijke schilders uit het Venetië van de vijftiende eeuw kwam uit de Bellini familie. Jacopo Bellini maakte in het begin van de 15de eeuw een aantal historische fresco's voor de kamer van de grote raad in het Doge paleis. De oudere zoons maakten vooral schilderijen in het tweede deel van de vijftiende eeuw.



Ook in dit museum mocht een collectie porselein natuurlijk niet ontbreken. Door vorstenhuizen en belangrijke families werd dit vaak verzameld om hun belangrijkheid aan te geven.



De boekenkasten in deze bibliotheek komen uit de tweede helft van de achttiende eeuw en stonden oorspronkelijk in het Manin paleis aan het grote kanaal. Ze zijn gevuld met antieke boeken uit verschillende periodes. De glazen kandelaar die midden in deze ruimte hangt, bestaat uit Murano glas uit de achttiende eeuw.



Hieronder is een schaalmodel te zien van het vaartuig dat elke Hemelvaartsdag gebruikt werd om de autoriteiten en de Doge van Venetië naar de opening van de lagune bij het Lido te brengen. Hier werd dan de verbondenheid van Venetië met de zee gevierd. Van dit vaartuig (Bucintoro) zijn er in de loop der tijden verschillende gebouwd.



Op een aantal grote schilderijen van Joseph Heinz jr zijn feesten en ceremonies te zien uit het Venetië van de zeventiende eeuw. In het midden van de zeventiende eeuw werkte deze schilder in Venetië. Op het schilderij is een spel te zien dat gespeeld werd tijdens het carnaval van Venetië.



In een viertal zalen werd meer verteld over de gildes van de stad waar alle handelaren en handwerkers verplicht lid van moesten zijn. De gilden zijn ontstaan in de Middeleeuwen en hebben gefunctioneerd tot het einde van de republiek eind 18de eeuw. Elk gilde had zijn eigen regels en er was ook een strikte controle door de staat. De controle van de gilden gebeurde van het uit Palazzo dei Camerlenghi. De tekens van de gilden geven bepaalde afspraken weer tussen stad en gilde. Bijvoorbeeld op het gebied van belastingen.



In een aparte ruimte staat het werk van Antonio Canova centraal. Dit is een Italiaanse beeldhouder uit het einde van de 18de en het begin van de 19de eeuw. Hij heeft lang in Rome gewoond en is in 1802 door Napoleon naar Parijs gehaald om hem uit te beelden. In 1815 werd hij door Paus Pius VII naar het Louvre gestuurd om de kunst op te eisen uit het Vaticaan die door Napoleon gestolen was. In 1819 heeft hij een tempel ontworpen, die doet denken aan het Pantheon. In deze tempel die in zijn geboortedorp staat, is hij na zijn dood in 1822 bijgezet.



Het museum Correr geeft een uitgebreid beeld van de geschiedenis van Venetië. Als je alles echt goed wilt bekijken kun je hier zeker een hele dag doorbrengen.



Het volgende deel van dit reisverslag is te vinden op deze pagina

Reactie toevoegen

Filtered HTML