Zondag 28 april 2024
Net zoals de zaterdag ben ik ook de hele zondag in Weimar geweest. Zoals al eerder aangegeven, ben je met de trein binnen 15 minuten van de ene in de andere stad. Gisteren heb ik de woonhuizen van Goethe en Schiller bezocht. Vandaag staat een bezoek aan het Bauhaus museum en een originele Bauhaus villa op het programma. Verder is er in Weimar nog een tweede woonhuis van Goethe te bezoeken. Hier heeft hij gewoond voordat hij in zijn huis in het centrum ging wonen.

Het Bauhaus was een opleiding voor beeldend kunstenaars, ambachtslieden en architecten. De opleiding is tussen 1919 en 1933 eerst in Weimar en later in Dessau gevestigd. Het kenmerk van de Bauhaus ontwerpen is functionaliteit, eenvoud en efficiëntie. In de ontwerpen die door Bauhaus gemaakt zijn, herken je meteen de moderne manier van meubels maken. Nadat in 1924 rechts in Thüringen de verkiezingen won, was Bauhaus gedwongen om naar Dessau te verhuizen.

Het Bauhaus museum dat in 1995 is opgericht, is vanaf 2019 gevestigd in het huidige gebouw. Voor 2019 zat het museum in het gebouw dat nu het huis van de Weimarer Republik is. Meer daarover is in het reisverslag van gisteren te lezen. Het museum beschikt over een grote hoeveelheid originele voorwerpen uit de Bauhaus periode. In 2010 is er een verzameling aangekocht die naast Bauhaus werken ook uit een groot aantal eerdere werken bestaat, waarbij de functionaliteit in het ontwerp centraal heeft gestaan.

De oprichter van Bauhaus was de Duitse architect Walter Gropius. Hij is tot 1928 de leider geweest van deze opleiding. Nadat de nationaalsocialisten in Duitsland aan de macht komen is hij naar het Verenigd Koninkrijk vertrokken om later naar de Verenigde Staten te emigreren. In het museum is dan ook veel aandacht voor een aantal toonaangevende persoonlijkheden van de opleiding zoals bijvoorbeeld Oskar Schlemmer. Hij hield zich vooral bezig met opleidingen op het gebied van schilderen, metaal, hout en beeldhouwen.

De schilder Wassily Kandinsky was vanaf 1922 verbonden aan het Bauhaus. Hij doet onder andere onderzoek naar de werking van kleuren. Hij ontwikkelt een aantal kleurwetten. Zo is de cirkel blau, de driehoek geel en het verikant rood. Op de onderstaande foto zijn ontwerpen uit de Bauhaus periode waaronder een aantal houten speelgoedhuisjes te zien.

Een ander Bauhaus ontwerp is het noodgeld op de volgende foto uit 1923. Er heerste in Duitsland toen een grote inflatie. Hierdoor moesten met enige regelmaat nieuwe bankbiljetten gedrukt worden. Hieronder zijn biljetten uit de deelstaat Thüringen te zien met waarden van 1 tot en met 50 miljoen Mark.

Johannes Itten was van 1919 tot 1923 verbonden aan het Bauhaus. Hij gaat hier lesgeven in artistieke theorieën. Zijn methode gaat over het waarnemen van contrasten, kleuren, vormen en materialen. Zijn cursussen zijn voor alle studenten verplicht. Hij ziet het handwerk meer als een manier van zelfontplooiing dan als beroepsopleiding. Hierover raakt hij in conflict met Gropius waardoor hij het Bauhaus in 1923 verlaat.

Het Bauhaus museum is behoorlijk uitgebreid en daarom is deze verzameling foto’s maar een kleine selectie van alles wat er te zien is. De tentoonstelling is uitermate goed gedocumenteerd en geeft een duidelijk beeld van de filosofie achter het Bauhaus en de manier waarop er lesgegeven werd. Een ander ontwerp van Bauhaus is dit schaakspel dat ontworpen is in 1924.

De invloed van Bauhaus op het ontwerpen van meubels is goed te zien op de volgende foto. Dit zijn allemaal verschillende stoelen die door Bauhaus mensen ontworpen zijn. Het zijn modellen die ook tegenwoordig nog steeds gebruikt en geproduceerd worden.

In Weimar staat ook nog een originele Bauhaus villa (Haus Am Horn). Voor deze villa is door de Bauhaus studenten een nieuw soort keuken ontworpen. Ook in andere Duitse steden was men hier mee bezig. In het museum zijn een groot aantal voorwerpen te zien die in 1927 ontworpen zijn als onderdeel van de “Frankfurter Küche”. De keuken was ontworpen om vooral praktisch te zijn. Hier zie je ook weer de moderne vormgeven zoals die nu nog steeds gebruikelijk is. De volgende twee foto’s laten de ontworpen gebruiksvoorwerpen voor de keuken zien en de keuken zelf.


In augustus en september 1923 vond een Bauhaus tentoonstelling plaats in Weimar. De deelstaatregering had dit als eis gesteld voor verdere financiële ondersteuning van Bauhaus in de toekomst. Hier werd ook het “Haus am Horn” voor de eerste keer geopend als voorbeeld van een moderne woning. Er waren allerlei tentoonstellingen te zien, er werden workshops georganiseerd en er was ook een toneel. Financieel werd het geen succes, maar zowel nationaal als internationaal heeft de tentoonstelling veel aandacht gekregen.

Het in 1923 geopende “Haus am Horn” is ontworpen als een betaalbare en moderne woning voor een gezin van drie personen. Het heeft een centrale woonkamer en aan aantal aparte ruimtes als slaapkamer, badkamer, eetkamer en keuken. Er is een tuin die gebruikt kan worden voor het verbouwen van voedsel.

De volgende foto laat de speelgoedkast zien, die zich bevond in de kinderkamer van het Haus Am Horn. Deze is vanaf 1924 in kleine aantallen in serie geproduceerd. De kast die hier te zien is, is in 1934 door een Joodse familie meegenomen naar Engeland. Drie generaties lang is de kast in de familie gebleven om vervolgens in 2009 in het museum terecht te komen.

Het theater kon door de studenten gebruikt worden om de mogelijkheden van ruimte, licht, beweging en kleur te onderzoeken. Hier vond de artistieke opleiding van de studenten plaats. Er vonden ook verschillende Bauhaus festivals plaats die een belangrijk onderdeel waren van het leven van de studenten. Hier konden de studenten hun kunstzinnige vaardigheden laten zien. In het museum zijn een aantal poppen te zien die gebruikt zijn door Julia Feininger. Zij heeft gestudeerd aan het Bauhaus. De poppen zijn later door haar zoon geschonken aan het museum.

Nadat de nationaalsocialisten in 1931 de gemeenteraadsverkiezingen in Dessau wonnen, moest het Bauhaus in 1932 sluiten. Als privé opleiding is het vervolgens voorgezet in Berlijn, waar het een jaar later al weer gesloten werd. In het museum wordt ook ingegaan op deze periode en de relatie van de Bauhaus kunstenaars met het nationaalsocialisme. Een aantal kunstenaars kwamen in de concentratiekampen van de nazi’s terecht, terwijl anderen juist met ze samenwerkten.

Toen het Bauhaus in 1925 uit Weimar moest vertrekken zijn er door de oprichter Gropius en museumdirecteur Wilhelm Köhler 168 gemaakte werken uitgezocht. Deze collectie wordt als een officiële Bauhaus collectie beschouwd omdat hij door Gropius is samengesteld. De verzameling heeft de tijd van het nationaalsocialisme overleeft en is in de jaren ’50 van de vorige eeuw geïnventariseerd. De collectie is volledig te zien in het Bauhaus museum.

Mies van der Rohe is de derde directeur en laatste van Bauhaus geweest. Hij is verder bekend geworden vanwege zijn ontworpen huizen en meubels. In 1938 is het geëmigreerd naar de Verenigde Staten om daar de rest van zijn leven te wonen. In een aparte zaal van het museum staan een aantal door hem ontworpen meubels. In het laatste deel van het reisverslag van deze dag komt ook nog de villa “Haus am Horn” aan bod waarover in dit museum al het nodige te zien was.

Het volgende deel van dit reisverslag is te vinden op deze pagina
Net zoals de zaterdag ben ik ook de hele zondag in Weimar geweest. Zoals al eerder aangegeven, ben je met de trein binnen 15 minuten van de ene in de andere stad. Gisteren heb ik de woonhuizen van Goethe en Schiller bezocht. Vandaag staat een bezoek aan het Bauhaus museum en een originele Bauhaus villa op het programma. Verder is er in Weimar nog een tweede woonhuis van Goethe te bezoeken. Hier heeft hij gewoond voordat hij in zijn huis in het centrum ging wonen.

Het Bauhaus was een opleiding voor beeldend kunstenaars, ambachtslieden en architecten. De opleiding is tussen 1919 en 1933 eerst in Weimar en later in Dessau gevestigd. Het kenmerk van de Bauhaus ontwerpen is functionaliteit, eenvoud en efficiëntie. In de ontwerpen die door Bauhaus gemaakt zijn, herken je meteen de moderne manier van meubels maken. Nadat in 1924 rechts in Thüringen de verkiezingen won, was Bauhaus gedwongen om naar Dessau te verhuizen.

Het Bauhaus museum dat in 1995 is opgericht, is vanaf 2019 gevestigd in het huidige gebouw. Voor 2019 zat het museum in het gebouw dat nu het huis van de Weimarer Republik is. Meer daarover is in het reisverslag van gisteren te lezen. Het museum beschikt over een grote hoeveelheid originele voorwerpen uit de Bauhaus periode. In 2010 is er een verzameling aangekocht die naast Bauhaus werken ook uit een groot aantal eerdere werken bestaat, waarbij de functionaliteit in het ontwerp centraal heeft gestaan.

De oprichter van Bauhaus was de Duitse architect Walter Gropius. Hij is tot 1928 de leider geweest van deze opleiding. Nadat de nationaalsocialisten in Duitsland aan de macht komen is hij naar het Verenigd Koninkrijk vertrokken om later naar de Verenigde Staten te emigreren. In het museum is dan ook veel aandacht voor een aantal toonaangevende persoonlijkheden van de opleiding zoals bijvoorbeeld Oskar Schlemmer. Hij hield zich vooral bezig met opleidingen op het gebied van schilderen, metaal, hout en beeldhouwen.

De schilder Wassily Kandinsky was vanaf 1922 verbonden aan het Bauhaus. Hij doet onder andere onderzoek naar de werking van kleuren. Hij ontwikkelt een aantal kleurwetten. Zo is de cirkel blau, de driehoek geel en het verikant rood. Op de onderstaande foto zijn ontwerpen uit de Bauhaus periode waaronder een aantal houten speelgoedhuisjes te zien.

Een ander Bauhaus ontwerp is het noodgeld op de volgende foto uit 1923. Er heerste in Duitsland toen een grote inflatie. Hierdoor moesten met enige regelmaat nieuwe bankbiljetten gedrukt worden. Hieronder zijn biljetten uit de deelstaat Thüringen te zien met waarden van 1 tot en met 50 miljoen Mark.

Johannes Itten was van 1919 tot 1923 verbonden aan het Bauhaus. Hij gaat hier lesgeven in artistieke theorieën. Zijn methode gaat over het waarnemen van contrasten, kleuren, vormen en materialen. Zijn cursussen zijn voor alle studenten verplicht. Hij ziet het handwerk meer als een manier van zelfontplooiing dan als beroepsopleiding. Hierover raakt hij in conflict met Gropius waardoor hij het Bauhaus in 1923 verlaat.

Het Bauhaus museum is behoorlijk uitgebreid en daarom is deze verzameling foto’s maar een kleine selectie van alles wat er te zien is. De tentoonstelling is uitermate goed gedocumenteerd en geeft een duidelijk beeld van de filosofie achter het Bauhaus en de manier waarop er lesgegeven werd. Een ander ontwerp van Bauhaus is dit schaakspel dat ontworpen is in 1924.

De invloed van Bauhaus op het ontwerpen van meubels is goed te zien op de volgende foto. Dit zijn allemaal verschillende stoelen die door Bauhaus mensen ontworpen zijn. Het zijn modellen die ook tegenwoordig nog steeds gebruikt en geproduceerd worden.

In Weimar staat ook nog een originele Bauhaus villa (Haus Am Horn). Voor deze villa is door de Bauhaus studenten een nieuw soort keuken ontworpen. Ook in andere Duitse steden was men hier mee bezig. In het museum zijn een groot aantal voorwerpen te zien die in 1927 ontworpen zijn als onderdeel van de “Frankfurter Küche”. De keuken was ontworpen om vooral praktisch te zijn. Hier zie je ook weer de moderne vormgeven zoals die nu nog steeds gebruikelijk is. De volgende twee foto’s laten de ontworpen gebruiksvoorwerpen voor de keuken zien en de keuken zelf.


In augustus en september 1923 vond een Bauhaus tentoonstelling plaats in Weimar. De deelstaatregering had dit als eis gesteld voor verdere financiële ondersteuning van Bauhaus in de toekomst. Hier werd ook het “Haus am Horn” voor de eerste keer geopend als voorbeeld van een moderne woning. Er waren allerlei tentoonstellingen te zien, er werden workshops georganiseerd en er was ook een toneel. Financieel werd het geen succes, maar zowel nationaal als internationaal heeft de tentoonstelling veel aandacht gekregen.

Het in 1923 geopende “Haus am Horn” is ontworpen als een betaalbare en moderne woning voor een gezin van drie personen. Het heeft een centrale woonkamer en aan aantal aparte ruimtes als slaapkamer, badkamer, eetkamer en keuken. Er is een tuin die gebruikt kan worden voor het verbouwen van voedsel.

De volgende foto laat de speelgoedkast zien, die zich bevond in de kinderkamer van het Haus Am Horn. Deze is vanaf 1924 in kleine aantallen in serie geproduceerd. De kast die hier te zien is, is in 1934 door een Joodse familie meegenomen naar Engeland. Drie generaties lang is de kast in de familie gebleven om vervolgens in 2009 in het museum terecht te komen.

Het theater kon door de studenten gebruikt worden om de mogelijkheden van ruimte, licht, beweging en kleur te onderzoeken. Hier vond de artistieke opleiding van de studenten plaats. Er vonden ook verschillende Bauhaus festivals plaats die een belangrijk onderdeel waren van het leven van de studenten. Hier konden de studenten hun kunstzinnige vaardigheden laten zien. In het museum zijn een aantal poppen te zien die gebruikt zijn door Julia Feininger. Zij heeft gestudeerd aan het Bauhaus. De poppen zijn later door haar zoon geschonken aan het museum.

Nadat de nationaalsocialisten in 1931 de gemeenteraadsverkiezingen in Dessau wonnen, moest het Bauhaus in 1932 sluiten. Als privé opleiding is het vervolgens voorgezet in Berlijn, waar het een jaar later al weer gesloten werd. In het museum wordt ook ingegaan op deze periode en de relatie van de Bauhaus kunstenaars met het nationaalsocialisme. Een aantal kunstenaars kwamen in de concentratiekampen van de nazi’s terecht, terwijl anderen juist met ze samenwerkten.

Toen het Bauhaus in 1925 uit Weimar moest vertrekken zijn er door de oprichter Gropius en museumdirecteur Wilhelm Köhler 168 gemaakte werken uitgezocht. Deze collectie wordt als een officiële Bauhaus collectie beschouwd omdat hij door Gropius is samengesteld. De verzameling heeft de tijd van het nationaalsocialisme overleeft en is in de jaren ’50 van de vorige eeuw geïnventariseerd. De collectie is volledig te zien in het Bauhaus museum.

Mies van der Rohe is de derde directeur en laatste van Bauhaus geweest. Hij is verder bekend geworden vanwege zijn ontworpen huizen en meubels. In 1938 is het geëmigreerd naar de Verenigde Staten om daar de rest van zijn leven te wonen. In een aparte zaal van het museum staan een aantal door hem ontworpen meubels. In het laatste deel van het reisverslag van deze dag komt ook nog de villa “Haus am Horn” aan bod waarover in dit museum al het nodige te zien was.

Het volgende deel van dit reisverslag is te vinden op deze pagina

Reactie toevoegen